Jdi na obsah Jdi na menu

Jak volvo začalo a historie firmy.

17. 4. 2024

Volvo Group 

(švédsky Aktiebolaget Volvo) je švédský výrobce nákladních automobilů, autobusů, stavebních strojů, řídících systémů pro námořní a průmyslové aplikace, komponentů vesmírných lodí a poskytovatel finančních služeb. Tato společnost byla založená 14. dubna 1927 v Göteborgu, když byla oddělená od výrobce kuličkových ložisek Svenska Kullager Fabriken AB. Jako skupina Volvo se představuje od roku 1944. V dubnu 2010 koupila Volvo Cars čínská automobilka Geely za 1,8 miliardy dolarů.

Název a ochranná známka

Volvo je latinský výraz pro „otáčím se“. Značka Volvo byla původně zaregistrována v květnu 1911, jako samostatná společnost uvnitř Svenska Kullager Fabriken AB se záměrem vyrábět speciální série kuličkových ložisek. Brzy od tohoto záměru společnost Svenska Kullager Fabriken AB ustoupila a rozhodla se označení používat jako obchodní značku pro všechna svá ložiska. Společnost Volvo do 10. srpna 1926 nevyvíjela žádnou aktivitu, po tomto datu prodejní manažer Assar Gabrielsson a inženýr Gustav Larson (po roce příprav zahrnujících výrobu 10 prototypů), zřídili automobilku Volvo AB uvnitř Svenska Kullager Fabriken AB.

Na Stockholmskou burzu bylo Volvo uvedeno v roce 1935, když se Svenska Kullager Fabriken AB rozhodla prodat svůj podíl v této společnosti. První série automobilů Volvo ÖV 4 opustila továrnu 14. dubna 1927 a toto datum se stalo oficiálním datem založení společnosti Volvo. Ochranná známka je dnes z poloviny vlastněna skupinou Volvo a z poloviny skupinou Ford, která ji získala v roce 1999 odkoupením divize osobních automobilů.

Historie skupiny Volvo
Automobily

Skupina Volvo má původ v roce 1927, když první osobní automobil Volvo sjel z výrobní linky továrny v Göteborgu.

První nákladní automobil byl představen pod názvem Series 1 v lednu 1928, a znamenal okamžitý úspěch – rychle se vyprodala celá roční produkce. Nákladní automobily Volvo však vzbudily zájem i mimo Švédsko. Vývoz nákladních vozů pod značkou Volvo do Evropy začal v 30. letech 20. století.

Po zahájení výroby se oba vlastníci společnosti, Assar Gabrielsson a Gustaf Larson, rozhodli zkonstruovat vozidlo, které by bylo odolné v chladném švédském podnebí a odolné na špatných silnicích. Razili heslo: Bezpečnost je, a musí vždy být základním principem navrhování. Zvýšeným požadavkem na bezpečnost, trvanlivost a kvalitu musela část vývoje začít od začátku. Vývoj šel dopředu a tak v roce 1933 společnost představila první nákladní automobil s trambusovou kabinou. V roce 1946 uvedla na trh svůj první naftový motor a v roce 1954 zavedla turbodmychadla (v roce 1980 vyrobila poslední nákladní automobil bez turbodmychadla). V roce 1977 představila zvýšenou kabinu Globetrotter, která se stala velice žádanou. Nejúspěšnější model Volva, FH12/16 představila automobilka roku 1993. Zatím poslední novinkou je model FE (představen v roce 2006), který je technicky spřízněn s vozy DAF LF a Renault Midlum.

Lodní motory

Lodní motory byly součástí společnosti Volvo od doby, kdy se začaly u společnosti vyrábět nákladní automobily. Společnost Pentaverken, která byla založena v roce 1907, byla společností Volvo odkoupena v roce 1935. Na začátku roku 1929 byl představen závěsný lodní motor U-21. Jeho výroba pokračovala až do roku 1962.

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Volvo

 

1927 – Brány továrny opouští první vůz

Ráno 14. dubna 1927 vyjíždí ze vrat göteborské továrny postavené na západním pobřeží Švédska první vůz značky. Vůz, jehož oficiální označení znělo ÖV4, byl otevřeným cestovním vozem (švédsky Öppen Vagn) vybaveným čtyřválcovým motorem. A tak bylo na světe první Volvo připravené dobývat silnice.

 

1944 – Na scénu nastupuje „malé Volvo“

1. září 1944 byl ve Stockholmu představen model, který značku Volvo proslavil v mezinárodním měřítku. Model PV 444 přezdívaný „malé Volvo“ vnímala švédská veřejnost jako příslib poválečné prosperity, přičemž si během dvou týdnů zákazníci objednali 2 300 těchto vozů.

 

1953 – S modelem Duett se začíná psát příběh švédských kombíků

Volvo Duett jsme představili pod heslem „dva vozy v jednom“, čímž jsme chtěli říci, že bylo stvořeno na práci i na volný čas. Jednalo se o první model z dlouhé řady vozů kombi, díky kterým se Volvo stalo synonymem pro tento typ praktického auta. Od té doby spatřilo světlo světa přes 6 milionů kombi vozů značky Volvo.

 

1955 – Zahájení vývozu do USA

V srpnu 1955 bylo v přístavu v kalifornském Long Beach vyloženo vůbec první Volvo PV 444. Ačkoliv byla velká část veřejnosti vůči dovozu těchto vozů skeptická, o dva roky později se automobilka Volvo Cars stala druhým největším importérem v Kalifornii a v roce 1974 se USA staly naším největším trhem.

 

1959 – Tříbodový bezpečnostní pás

Inženýr automobilky Volvo, Nils Bohlin, představil tříbodový bezpečnostní pás, který si odbyl svůj debut v sériově vyráběném modelu PV 544. My jsme se rozhodli vzdát patentových práv, aby z této novinky mohli mít prospěch všichni. Tříbodový bezpečnostní pás od té doby zachránil odhadem přes jeden milion životů.

 

1976 – Volvo jako standard bezpečnosti v USA

Mezinárodní dobrou pověst našich pokročilých bezpečnostních technologií potvrdila vláda USA nákupem 24 vozů Volvo 240 pro potřeby rozsáhlých crash testů. Na základě těchto testů byla značka Volvo oficiálně vybrána jako soudobý standard pro hodnocení bezpečnosti všech nových vozů.

 

1991 – Vůz, který se mohl pochlubit čtyřmi jedinečnými inovacemi

Volvo 850 přineslo čtyři světové novinky: příčně uložený pětiválcový motor, systém komplexní ochrany v případě bočního nárazu, samonastavovací bezpečnostní pásy na předních sedadlech a zavěšení zadní nápravy typu Delta-link. Současně se jednalo o první z našich větších modelů s pohonem předních kol.

 

2002 – Naše první SUV

Model Volvo XC90 okamžitě po svém představení sklidil úspěch po celém světě. Změnil definici segmentu velkých SUV a během několika let se stal nejvýznamnějším švédským vývozním artiklem.

 

2013 – Otevření první továrny v Číně

Poprvé jsme zahájili provoz kompletního výrobního závodu mimo Evropu. Po slavnostním otevření továrny v čínském městě Čcheng-tu jsme zde zpočátku vyráběli modely Volvo S60L a XC60.

 

2015 – Druhá generace modelu Volvo XC90

S druhou generací modelu XC90 se začala psát nová kapitola naší historie. S tímto vozem jsme představili zcela nový design, nové technologie a novou modulární platformu SPA (Scalable Product Architecture).

 

2017 – Naše první kompaktní SUV

Volvo EX40 bylo naším prvním modelem postaveným na kompaktní modulární architektuře (CMA), přičemž prostřednictvím něj byly definovány nové standardy v oblasti designu, konektivity a bezpečnosti. Současně se jednalo o první vůz dostupný za paušální měsíční poplatek prostřednictvím předplacené služby Care by Volvo.

 

2018 – Náš první výrobní závod v USA

Slavnostně jsme otevřeli první americký výrobní závod v Charlestonu v Jižní Karolíně. Automobilka Volvo Cars se tak stala skutečně globálním výrobcem provozujícím továrny v Evropě, Asii a Severní Americe.

 

2019 – Naše první plně elektrické SUV

Naším vůbec prvním čistě elektrickým SUV se stalo Volvo EX40 P8. Vycházelo z našeho nejprodávanějšího modelu EX40. Jednalo se o první vůz značky Volvo vybavený novým infotainment systémem s OS Android.

 

Zdroj: Více z webu: https://www.volvocars.com/cz/v/our-heritage